Berichtenpagina

Hoe kun je de tijd op je volgende halve of hele marathon voorspellen?

Bij de inschrijving voor een halve of hele marathon wordt er meestal al naar gevraagd: wat denk je voor tijd te gaan lopen? Mag je hierbij afgaan op je trainingen, je BMI of uitslagen bij kortere races? Bestaat er eigenlijk een betrouwbare formule om je eindtijd te voorspellen? We zoeken

Lees verder

Sporttalent stimuleren volgens Jacco Verhaeren

Inge de Bruin, Pieter van den Hoogenband en nu weer Marrit Steenbergen. Nederland heeft voldoende talent maar dit komt niet altijd boven drijven. Wat is de beste manier om jeugd zich te laten ontwikkelen? En hoe ga je hierbij om met het geboortemaandeffect? Voor het antwoord hierop schoof zwemgoeroe Jacco

Lees verder

Wat is de ‘ideale’ pasfrequentie bij hardlopen?

One hundred and eighty! Niet alleen voor darters is 180 een magisch getal, ook sommige hardlopers mikken erop. Levert een pasfrequentie van 180 per minuut inderdaad de beste loopprestatie en minste blessures op? We vragen het in de 156e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast aan onze Special Guest, bewegingswetenschapper Loek

Lees verder

Slimmer presteren tijdens het trailrunnen of een ultrarun

Langeafstandslopers die voor een pr gaan, zoeken meestal de weg op. Maar rennen over bospaden, duinen of weilanden wordt ook steeds populairder. Maakt het eigenlijk voor je training uit op welke ondergrond je loopt? En als je daarbij ook heel lang en ver wil lopen, waar moet je dan aan

Lees verder

Sterkere spieren met behulp van elektrische stimulatie (EMS): zinvol of onzin?

Om je spieren in vorm te krijgen, moet je ze trainen. Dat gaat helaas niet zonder inspanning, vermoeidheid en spierpijn. Gelukkig zijn er nu ‘ElektroMyoStimulatie’ studio’s waar je spieren moeiteloos aan het werk worden gezet. Maar word je hier wel sterker en fitter van? We zoeken het uit in aflevering

Lees verder

Slimmer sporten in de warmte: tips van bewegingswetenschapper Puck Alkemade

Hittegolven en tropische temperaturen lijken steeds normaler te worden. Het sportende lichaam moet hiermee om zien te gaan. Waarom lukt het de ene sporter ogenschijnlijk beter dan de andere? Kan iedereen leren sporten in de warmte? We vragen het in aflevering 152 van de Slimmer Presteren Podcast aan Bewegingswetenschapper Puck

Lees verder

Slimmer presteren met kersensap: zinvol of onzin?

Niet alleen Jonas Vingegaard’s prestaties op de fiets spraken tijdens de afgelopen Tour tot de verbeelding, ook de razendsnelle manier waarop hij een fles kersensap ná de rit wegklokte viel de wielerfans op. Zijn anti-oxidanten misschien het geheim achter het succes van de Jumbo-Visma ploeg? Of had Vingegaard gewoon zin in

Lees verder

Slimmer presteren op een nieuw nummer: leren van beachvolleybal

Beachvolleybal is inmiddels een volwaardige Olympische sport. Maar de sport blijft zich ontwikkelen. Zo moet een nieuwe format de sport nog aantrekkelijker maken. Hoe werkt deze King of Queen of the Court variant? Wat zijn de eisen die hierbij aan de spelers worden gesteld? En hoe kun jij je aanpassen wanneer jouw sport

Lees verder

Jeroen Otter: onorthodox succesvol (4)

Jeroen Otter is de architect achter de Nederlandse shorttracksuccessen. Na twaalf jaar zowat dagelijks als bondscoach op het ijs te hebben gestaan, nam hij het afgelopen jaar gas terug in de vorm van een sabbatical. Een goed moment voor een uitgebreid interview met hem in Sportgericht. Dit vierde en laatste

Lees verder