Berichtenpagina

Sporten zonder calorieën kwijt te raken: het mysterie van de energiecompensatie

Het is de belofte van meer bewegen: extra calorieën verbranden en zo je overtollige kilo’s kwijtraken. Maar uit tal van onderzoeken blijkt dat je aan het einde van een sportieve dag een stuk minder energie hebt verbruikt dan je had bedacht. Waar blijven die calorieën? Voor de Weight Watchers is het

Lees verder

Wat is de slimste manier om je race in te delen?

Hard of behoudend van start gaan, wel of niet overhouden voor de finish: de Olympische Spelen in Tokio gaven een mooi inkijkje in de racestrategie die verschillende topatleten hanteren. Welke aanpak levert het meeste succes en waarom? Je hoort het in deze aflevering van de Slimmer Presteren Podcast.

Lees verder

Hardloopschoenen: maakt het iets uit welke?

Als er één attribuut is waar hardlopers niet zonder kunnen -oké, barefoot runners uitgezonderd- dan zijn het wel de schoenen. Alleen: met zoveel verschillende modellen voorhanden, maakt het dan eigenlijk nog uit welke schoen je aantrekt? We vragen het in de 70e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast aan hardlooptrainer

Lees verder

Hoeveel moet je drinken tijdens een marathon?

Goed drinken is het advies dat elke sporter meekrijgt, vooral als het warm is. Maar hoeveel is dit dan? Is het slim om bij elke drankpost onderweg voor de zekerheid een bekertje te pakken? En wat als mijn bidon leeg is: word ik dan langzamer? We bespreken het in deze

Lees verder

Weerstand bieden tegen vermoeidheid

Winnaars selecteren op sportieve kwaliteiten lijkt steeds makkelijker te worden. Maar zeker weten doe je het nooit, daar kom je pas achter in de wedstrijd zelf. Een factor die hierbij meespeelt is hoe goed een atleet met de vermoeidheid omgaat. Hoe kom je hierachter en kun je dit trainen? We

Lees verder