Berichtenpagina

Non-marginal gain: Gevoel op de fiets

Vermogens, ketonen, aerodynamica: De wetenschap krijgt een té belangrijke rol in het wielrennen hoor je de volgers weleens mopperen. Renners zijn robots geworden menen sommigen zelfs. Afgaande op de cijfers denk ik dat het allemaal wel meevalt. Ik schreef erover in de rubriek 'Wetenschap op Wielen' in nummer 4 van

Lees verder

Tom Dumoulin: de man van 5,9 watt per kilo bergop

Hoewel vermogensdata de wielersport steeds meer in hun greep krijgen, worden ze slechts mondjesmaat met de buitenwereld gedeeld. Gisteren publiceerde een wetenschappelijk tijdschrift de gegevens van Tom Dumoulin tijdens de laatste vier grote ronden die hij uitfietste. De Limburger was de afgelopen jaren een puike fietsmachine, zo laten zijn fysiologische

Lees verder

Wat is nodig om knetterhard op de 1500 meter én de 10 kilometer te lopen?

Tijdens de afgelopen WK atletiek deed Sifan Hassan wat geen enkele atleet eerder lukte: ze won goud op de 1500 én de 10.000 meter. Het is een ‘onmogelijke’ combinatie volgens velen. Waarom eigenlijk? Stel je eens voor. Je koopt een fonkelnieuwe sportauto die je direct eens goed wil testen. Je hebt

Lees verder

Even opletten Mathieu…Energie verdelen tijdens de race: hoe doen topatleten dat?

Genoeg energie overhouden voor de finale, het is een mantra voor duursporters. Dat dit nog niet zo eenvoudig is, ervoer Mathieu van der Poel afgelopen zondag tijdens het WK wielrennen aan den lijve. Wat is de beste racestrategie? De champagneflessen werden uit de koeling gehaald, de biertap ging vol open. Wat

Lees verder

Waarom de vrouwen best wat meer kilometers mogen fietsen op het WK (of de mannen minder)

Dit weekend wordt in Yorkshire gestreden om de regenboogtruien bij het wielrennen op de weg. Op zondag krijgen de mannen 285 kilometer voor de kiezen, een dag eerder komen de vrouwen in actie voor een afstand van slechts 150 kilometer. Het is bar weinig: World Tour wielrensters kunnen wel iets

Lees verder

Energieslurpers op de racefiets

Bakken met energie kost het fietsen van de Tour de France: dagelijks verbruikt een renner al snel ruim 7500 kilocalorieën. De top van het klassement zit hier waarschijnlijk nog een stuk boven. Met dank aan hun grote verbrandingsmotor. Vroem, vroem. Iedere Tourdag weer wordt de verbrandingsmotor in een rennerslichaam stevig aangezwengeld.

Lees verder