Home

Rekbare grenzen aan de menselijke prestatie
Lange tijd werden fysieke prestaties voornamelijk beoordeeld vanuit de wetenschappelijke kennis die er over spieren, hart en longen bestond, en leek ‘het hoofd’ een ondergeschikte rol te spelen. Onterecht, concludeerde de Canadese wetenschapsjournalist Alex Hutchinson, nadat hij zijn boek ‘Endure’
Lees verder
Watervergiftiging tijdens langdurige inspanning
‘When water becomes too much of a good thing’. Op het ‘Medicine in Extremes 2020’ congres in Amsterdam presenteerde Martin Hoffman van de University of California in Davis een update over inspannings-gerelateerde hyponatriëmie. Voor Sportgericht schreef ik een samenvatting. ‘Op
Lees verder
Hardlopen bij borstkanker: de missie van Miranda Boonstra
In 2012 kwam Miranda Boonstra acht seconden op de Marathon Rotterdam tekort om aan de Olympische Spelen in Londen mee te mogen doen, maar met een totaal van 16 Nederlandse titels op haar palmares mag ze zeker trots op haar
Lees verder
Onderwatertraining als voorbereiding op hoogte?
Tijdens het ‘Medicine in Extremes’ congres jongstleden januari in Amsterdam presenteerde Erika Schagatay van de Mid Sweden universiteit in Östersund haar onderzoek bij freedivers en bergbeklimmers. Is er een gemeenschappelijke fysiologische basis tussen beide disciplines en kunnen ze van elkaar
Lees verder
Trainen op hoogte
Iedere serieuze wielrenner of andere duursporter gaat tegenwoordig herhaaldelijk op hoogtestage of slaapt wekenlang in een tentje met minder zuurstof. Waarom doen ze dit? En is het nut ervan eigenlijk wel wetenschappelijk bewezen? We bespreken het in de 16e aflevering
Lees verder
De tweespalt tussen explosiviteit en uithoudingsvermogen
Hard gaan én dat lang volhouden is fysiologisch gezien een helse uitdaging: het vereist namelijk verschillende energiesystemen en spiervezels die elkaar letterlijk in de weg zitten. Bovendien: train je je sprintkwaliteiten, dan gaat dat ten koste van je uithoudingsvermogen én
Lees verder
Wetenschappelijke twijfels bij de hoogtestage
Tegenwoordig is de hoogtestage een essentieel onderdeel van de voorbereiding van een profwielrenner op het wedstrijdseizoen. Het idee is dat de aanmaak van extra rode bloedcellen op hoogte ervoor zorgt dat de renner in topvorm aan de start verschijnt. Maar
Lees verder
Beter presteren op een vegetarisch dieet?
In de Netflix-documentaire ‘the Game Changers’ zweren allerlei topatleten bij een vegetarisch of zelfs veganistisch dieet. Volgens de makers is het een hardnekkige mythe dat sporters vlees nodig hebben voor hun prestaties en herstel. Atleten zouden zelfs veel beter gedijen
Lees verder
Teller of telraam: de meerwaarde van fiets-data
Meten=weten is het credo in het huidige wielerpeloton. Maar wat zeggen deze getallen eigenlijk en hoe belangrijk zijn ze? In het eerste nummer van 2020 van Wielrenblad schreef ik er dit over.
Lees verder
Energie verdelen tijdens de race: hoe doe je dat?
Of je nou hardloper, wielrenner of triatleet bent: te hard van stapel gaan en noodgedwongen gas moeten terugnemen, is voor iedere atleet een angstscenario. Wat is de beste racestrategie? En hoe kun je dit trainen? Aflevering 13 van de Slimmer
Lees verder

Jurgen van Teeffelen

Freelance sport- en wetenschapsjournalist

Schrijver van 'Het maakbare uur'

Slimmer Presteren Podcaster

Fysiologisch onderzoeker en docent

Contact

Mail me op: info@jurgenvanteeffelen.nl

Bel me op: 06-18815441

Volg me op Twitter