Home

Vrouwelijke sporters ondervertegenwoordigd in supplementen-onderzoek
Het advies voor topsporters om onder bepaalde omstandigheden voedingssupplementen te slikken, is onvoldoende gestoeld op onderzoek bij vrouwen. Ook is de menstruele status zelden meegenomen in supplementenstudies. Dat is de uitkomst van een recente toetsing van de wetenschappelijke literatuur door een
Lees verder
Hoe je sportprestatie kan profiteren van het placebo effect
Nep-cafeïne, zoutoplossingen en rode schoenen: sommige atleten gaan er harder op terwijl het prestatie-bevorderende bewijs ver te zoeken is. In hoeverre speelt geloof en verwachting een rol bij jouw sportprestatie? En kan het placebo effect juist ook negatief uitwerken? We
Lees verder
De rol van de partner bij een sportprestatie
Aanstaande maandag valt wielrenster Ellen van Dijk het fameuze werelduurrecord aan. De poging vormt de ultieme afsluiting van een periode waarin Van Dijk zich minutieus voorbereid heeft op alle facetten van het tijdrijden: training, materiaal, voeding. Maar de belangrijkste spil
Lees verder
Hydrogel sportvoeding: zinvol?
Ze zijn niet meer weg te denken uit het wielerpeloton, de triatlonwereld of de marathonscene: de sportdrank en gels van het Zweedse Maurten. Hun technologische innovatie belooft de sporter tijdens inspanning méér koolhydraten met minder maag-darmproblemen. Laten de wetenschappelijke studies
Lees verder
Nuchter trainen
Op een lege maag trainen is populair onder duursporters. Maar wat is de meerwaarde van nuchter trainen eigenlijk en is het nodig om beter te worden? En zitten er ook nadelige kanten aan nuchter trainen? We bespreken het in de
Lees verder
Presteren op hoogte: hoeveel vermogen moet je inleveren?
Hardlopen door de Alpenweiden, fietsen over de Dolomietencols. Sporten in de bergen is populair bij duursporters maar extra uitdagend vanwege de ijle lucht. Wat doet dit met de sportprestatie en kan een hoogtestage je helpen? We bespreken het in de
Lees verder
Multisport en late specialisatie zijn belangrijke voorspellers voor duurzaam sportsucces
Vergeleken met atleten in de nationale top zijn volwassen wereldtoppers op een latere leeftijd begonnen met hun doelsport en hebben langzamer hun piek bereikt. Ze hebben minder uren in hun doelsport gemaakt, maar meer tijd in andere sporten gestoken. Voor
Lees verder
Beter leren zwemmen met ‘zwemprofessor’ Peter Beek
Elke Nederlander bezit een zwemdiploma maar goed zwemmen dat kunnen er maar weinig. Waarom is zwemmen zoveel moeilijker dan fietsen of hardlopen en hoe helpt wetenschappelijk onderzoek de zwemsport in ons land? We vragen het in aflevering 95 van de
Lees verder
Een Rotterdam marathon volgens het boekje
Was het de samenwerking met coach Guido Vroemen? De schoenen met de dikke zolen? Het Slimmer Presteren shirt? Zaten beginnersfouten hem bij de vorige Rotterdam nog lelijk in de weg, dit keer ging het van een leien dakje bij onze
Lees verder
Bloedglucose bij niet-diabetische sporters: zijn continue metingen zinvol?
Het is de nieuwste trend onder professionele duursporters: trainen en racen met een glucosesensor op de bovenarm geplakt. Wat wordt hier gemeten en wat is de meerwaarde van deze informatie voor de sportprestatie? Ik schreef erover in Sportgericht nummer 1
Lees verder

Jurgen van Teeffelen

Freelance sport- en wetenschapsjournalist

Schrijver van 'Het maakbare uur'

Slimmer Presteren Podcaster

Wetenschapsredacteur bij 'Sportlab Sedoc'

Fysiologisch onderzoeker en docent

Contact

Email: info@jurgenvanteeffelen.nl

Mobiel: 06-18815441

Volg me op Twitter